18/5/07

ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΣΚΟΠΙΑΝΟΥ, Γράφει ο Δρ. Ε.Γ. Σιδέρης, ομότιμος διευθυντής ερευνών γενετικής "Δημοκρίτου"

1 σχόλιο:

  1. Η γνώμη μου είναι οτι ανεξάρτητα με το τι πιστεύει κανείς για το όνομα, υπάρχει βασικό πρόβλημα στις σχέσεις των δύο χωρών. Η πρώτη μας επιδίωξη πρέπει να είναι να αντιληφθούμε την ουσία του προβλήματος πέρα απο την εκμετάλευση του ονόματος

    Νομίζω, οτι για τους Σκοπιανούς και τους υποστηρικτές τους, η σύνθεση του πληθυσμού και το θρησκευτικό είναι και το βασικό εσωτερικό τους πρόβλημα.
    Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της CIA-The world fact book:
    https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/mk.html
    Οι θρησκείες είναι:
    Macedonian Orthodox 64.7%, Muslim 33.3%, other Christian 0.37%, other and unspecified 1.63% (2002 census)
    και οι εθνότητες:
    Macedonian 64.2%, Albanian 25.2%, Turkish 3.9%, Roma (Gypsy) 2.7%, Serb 1.8%, other 2.2% (2002 census)
    Αν εξαιρέσουμε το παράδοξο των αυτοαποκαλούμενων Μακεδονικών Ορθόδοξων, που στην ουσία είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι, (ομόδοξοι με εμας) και των Μακεδόνων (εθνότητα που έπρεπε να την κατατάξουν μάλλον στους σλάβους - (Serb) βλέπουμε οτι οι δυο θρησκευτικές ομάδες αντιπροσωπεύουν και τις δυο μεγαλύτερες πληθυσμιακές ενότητες.
    (Για τη στατιστική πήρα τα στοιχεία των Αμερικανών (ΣΙΑ) για να δώσω έμφαση στη ρίζα του προβλήματος, ο ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΙΚΟΣ ΑΤΛΑΣ - 1999 (Ισπανική έκδοτική προσπάθεια προσαρμοσμένη στα ελληνικά απο την CIL hellas) αναφέρει για την ΠΓΔΜ, Θρησκεία: Πλειονότητα χριστιανών ορθοδόξων, Πληθυσμός: 67% Σλαβομακεδόνες, 24% Αλβανοί κλπ.)

    Η σύνθεση του πληθυσμού είναι και η αιτία, κατά τη γνώμη μου, της εθνικιστικής έξαρσης των Σκοπιανών στην προσπάθεια να ταυτισθούν με μια τρίτη εθνότητα, ούτε αλβανική ούτε σλαβική (γι αυτό περιορίζουν τους σλάβους-Σέρβους στο 1,8%) αλλά την "Μακεδονική" και για να της δώσουν δυναμισμό, την τροφοδοτούν με αλυτρωτικές προοπτικές που δεν απευθύνονται ουτε προς δυσμάς (Αλβανία) ούτε προς ανατολάς (Σλαυική Βουλγαρία) αλλά προς νότον, γι΄ αυτό και χρησιμοποιούν την ονομασία "Μακεδονική" όπου μπορούν.
    Το συμπέρασμά μου είναι οτι το πρόβλημα του ονόματος δεν έχει σημασία στις μεταξύ μας σχέσεις, αν βρούμε τρόπο να απαλείψουμε "με κοινή" συμφωνία τις επεκτατικές προς νότον διαθέσεις των σκοπιανών που έμπρακτα προβάλλονται με κάθε ευκαιρία που τους δίνεται μέχρι σήμερα.
    Έτσι με τη δική τους έμπρακτη αλλαγή συμπεριφοράς και τη δική μας συγκατάθεση, το γειτονικό κράτος θα ενσωματωθεί στους οργανισμούς του ΝΑΤΟ και της Ε.Ε. που προσφέρουν (μέχρι ένα σημείο, αν πάρουμε παράδειγμα και την Κύπρο) εγγυήσεις σταθερότητας για την περιοχή.

    Για να ενισχύσω την παραπάνω άποψη επικαλούμαι και απόσπασμα της συνέντευξης που έδωσε τον Απρίλιο στον Δημήτρη Διαμαντίδη ο Μιχαήλ Δουκάκης Πρώην υποψήφιος των Δημοκρατικών για την προεδρία των ΗΠΑ:
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Για μένα η Ελλάδα πρέπει να εστιάσει στην ουσία του προβλήματος, που δεν είναι τόσο η ονομασία, αλλά ότι η κυβέρνηση της ΠΓΔΜ ή κάποια μέλη της έχουν εδαφικές διεκδικήσεις έναντι της Ελλάδος. Θεωρώ ότι κάποιοι προσπαθούν να προάγουν τυχόν μελλοντικές εδαφικές βλέψεις, εις βάρος της Ελλάδος. Αυτό το πρόβλημα πρέπει να επιλυθεί όχι μόνο μεταξύ Ελλάδος και ΠΓΔΜ, αλλά με ενεργή εμπλοκή της διεθνούς κοινότητας, προκειμένου να παρασχεθούν εγγυήσεις στο ανώτατο δυνατό επίπεδο πως η υφιστάμενη μορφή των συνόρων είναι αδιαπραγμάτευτη. Η Ε. Ε. , το ΝΑΤΟ και ο ΟΗΕ επιβάλλεται να έχουν ενεργή ανάμειξη σε αυτό το θέμα. Εάν η Ελλάδα, η Ε. Ε. και το ΝΑΤΟ καταστήσουν σαφές πως απαιτούν τον σεβασμό των συνόρων, τότε η ΠΓΔΜ, που θέλει να γίνει μέλος των δύο παραπάνω οργανισμών, θα αποδεχτεί αυτούς τους όρους. Η Ελλάδα πρέπει να έχει ξεκάθαρη στάση και να συνεργαστεί με τους συμμάχους της. Να είναι σκληρή με την ΠΓΔΜ για το ζήτημα των συνόρων.
    ++++++++++++++++++++++++++++++
    Να επαναλάβω λοιπόν οτι χρειάζεται να εστιάσουμε τις προσπάθειές μας οχι στο όνομα αλλά στην έμπρακτη απάληψη της αλυτρωτικής νοοτροπίας και των φραστικών, προς το παρόν, εδαφικών διεκδικήσεων των γειτόνων.

    Νίκος Μανταδάκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αρχειοθήκη ιστολογίου